Spread the love

In het woordenboek van elektrische voertuigen zijn er veel acroniemen die verwijzen naar verschillende soorten elektrische voertuigen en andere aspecten die verband houden met het oplaadproces:

HEV 

Dit acroniem verwijst naar conventionele hybride voertuigen die niet hoeven te worden opgeladen. In deze wagens is de hoofdmotor de interne verbrandingsmotor (meestal benzine) en hebben ze een batterij en een elektrische motor die op bepaalde momenten als back-up dienen. Ze kunnen alleen voor korte afstanden en bij lage snelheden in de elektrische modus worden gebruikt. De batterij wordt opgeladen door het remterugwinningssysteem en door de verbrandingsmotor zelf. Hiervoor hoef je vaak geen laadpaal aanschaffen op autolaadpalen.com.

PHEV 

Acroniem dat verwijst naar plug-in hybrides. Ze werken dankzij de verbrandingsmotor, maar hebben een elektrische motor en batterijen. Ze kunnen in 100% elektrische modus rijden (met een beperkte actieradius van ongeveer 32 mijl), in hybride modus of alleen met de verbrandingsmotor. Dit type voertuig moet worden opgeladen door de auto aan te sluiten op het elektriciteitsnet. Hiervoor is een wallbox laadpaal een ideale oplossing. 

MHEV 

Dit zijn auto’s die bekend staan als “semi-hybride” en waarvan de verbrandingsmotor de hoofdmotor is, maar die zijn uitgerust met een 48-volts systeem dat in bepaalde omstandigheden een beetje extra vermogen en koppel levert.

BEV

Dit zijn 100% elektrische wagens. Ze worden uitsluitend aangedreven door de energie van hun batterijen, die meestal lithium-ionbatterijen zijn. Een klein deel kan worden opgeladen via het energieterugwinningssysteem (regeneratief remmen), maar de auto moet op het elektriciteitsnet worden aangesloten, hetzij thuis, hetzij bij specifieke oplaadstations.

FCEV 

Dit zijn elektrische auto’s met brandstofcellen die waterstof als brandstof gebruiken om de elektriciteit te produceren die nodig is om de auto te laten rijden. Als we het in dit geval over groene waterstof hebben, hebben we het over een emissievrij voertuig, aangezien het alleen waterdamp uitstoot.

Z.E. of ZEV 

Een voertuig dat geen CO2 of verontreinigende stoffen uitstoot. Het verwijst zowel naar 100% elektrische voertuigen als naar voertuigen op waterstofcellen.

 

AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) of PWS (Pedestrian Warning System)

Dit is een akoestisch waarschuwingssysteem dat wettelijk in alle elektrische auto’s moet worden ingebouwd om voetgangers op hun aanwezigheid te attenderen.

Wat is AVAS? 

Een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem

AVAS-systeem of PWS (Pedestrian Warning System) is het akoestische voertuigwaarschuwingssysteem dat alle elektrische auto’s volgens de wet moeten hebben.

 

Het is bedoeld om aanrijdingen met voetgangers te voorkomen, vooral in stedelijke gebieden, waar het risico groter is.

 

NEDC-reeks

Europees homologatieprotocol dat het verbruik en de actieradius van voertuigen evalueert. Het was van kracht tot 1 september 2018, hoewel we nog steeds voertuigen kunnen vinden die hun NEDC-bereik certificeren.

WLTP 

Dit is het nieuwe en huidige Europese homologatieprotocol dat het verbruik, de emissies en de actieradius van voertuigen op een veel realistischere manier evalueert dan het NEDC-protocol.

EPA- en JC08-bereiken

De EPA-range verwijst naar de gemiddelde actieradius van een elektrische auto volgens het officiële goedkeuringsprotocol van het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA).

De JC08-reeks verwijst naar de gemiddelde actieradius volgens het Japanse typegoedkeuringsprotocol.

CPO

Verwijst naar de exploitanten die EV-oplaadstations beheren; dit kunnen privébedrijven zijn, overheidsinstanties zoals gemeenten, bedrijven die gespecialiseerd zijn in oplaadinfrastructuur, enz.

eMSP 

Om dit cijfer beter te begrijpen, nemen we het voorbeeld van twee Wallbox, Power Electronics, EVLink of ChargePoint (of een ander merk) laadstations, die worden geëxploiteerd en beheerd door het stadsbestuur en waarvan de eMSP Place to Plug is, aangezien dit bedrijf de app voor bestuurders van elektrische auto’s aanbiedt waarmee we ons voertuig aan deze laadstations kunnen opladen.

BMS 

Dit is het elektrische systeem dat het laden en ontladen van de batterij beheert. Het verzamelt gegevens over de status van de batterij door het vermogen, de stroomsterkte, de spanning en de celtemperatuur te bewaken en ons te informeren over de algemene toestand van de batterij.

EMS

Een EMS is een energiebeheersysteem dat een sleutelrol speelt in Smart Grids; een elektriciteitsnet dat tal van energiemaatregelen omvat, waaronder energie-efficiënte middelen, slimme meters en hernieuwbare energiebronnen.

 

Slimme Netten

Het bekendste Smart Grid is waarschijnlijk V2G (Vehicle to Grid), een soort technologie die gebaseerd is op bidirectioneel laadbeheer tussen de elektrische auto en het elektriciteitsnet. Dit maakt van elektrische voertuigen grote batterijen die in wisselwerking staan met het net en kunnen helpen om vraag en aanbod van energie in evenwicht te houden, de stabiliteit van het net te verhogen en pieken in de vraag te voorkomen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *